film digitaliseren en archiveren

Film digitaliseren en archiveren kan bij ons sneller dan realtime. Dat betekent simpel gezegd dat je 16mm films op een hoge(re) snelheid vooruit kan spoelen tijdens het digitalisatieproces. Daarnaast is het materiaal direct in de cloud beschikbaar om te bekijken en metadata toe te voegen. Je collectie is snel en eenvoudig herbruikbaar op deze manier.

De apparatuur is specifiek ontworpen voor versnelde digitalisering met custom made hardware en software: een innovatieve digitale 16mm filmtafel. Deze biedt razendsnelle toegang tot je materiaal. En herbruikbaar voor onder andere online publicaties, crowdsourced metadateringsprojecten, selectie, uitwisseling met andere archieven of onderzoek.

Een vindbare collectie

Je hebt direct toegang tot de files na digitalisering. Via een een veilige ISO gecertificeerde cloud storage en een persoonlijk online account. Daar kun je het filmmateriaal bekijken en uitgebreid metadata noteren.

Bovendien kun je in de cloud tijdens én na het digitaliseren metadata invoeren. Je kunt meerdere mensen toegang geven tot de cloud en je footage delen met iedereen over de hele wereld. Daarom is deze oplossing ideaal voor het inzetten van een crowd of community. De collectie wordt goed doorzoekbaar en files vindbaar door samen alle informatie in te voeren.

Huur de studio

Wij kunnen je filmarchief digitaliseren en de metadata noteren, maar filmhandlers, archivarissen en collectiebeheerders kunnen deze tafel ook zelf bedienen.

Het is een makkelijke en snelle manier van digitaliseren en archiveren, omdat het geen ingewikkelde en diepgaande technische kennis behoeft. De collectiekenners hebben direct invloed op inhoudelijke keuzes en het digitaliseringsproces. Het materiaal blijft zo altijd dicht bij de collectie-eigenaren.

film-digitaliseren-en-archiveren

Werken op je eigen locatie

Je kunt bij ons filmtafels huren. We hebben meerdere merken, formaten en types voorhanden. Weet je al wat voor soort materiaal je hebt? Bijvoorbeeld stom, met gecombineerd geluid op de film of met separate perfo. Wij kunnen je dan de geschikte tafel aanbieden. Wij verhuren twee-, vier en zesblad-tafels.

We leveren de tafel op locatie en geven een opfriscursus als technische ondersteuning nodig is.

Normen en kwaliteit, maar vooral acces

We weten ondertussen dat normen verlopen. Film werd in de jaren ‘90 overgezet op digital betacam, SD (standard definition), dat zou de belofte zijn. Tien jaar later werd dat HD. 2K is nu de norm en er wordt al gesproken over 4K en 8K. Het komt voor dat films die al toegankelijk zijn, nogmaals worden gedigitaliseerd om te voldoen aan de geldende ‘hoogste norm’. Dit is in het nadeel van materiaal dat nog helemaal niet aan de beurt is gekomen. Dat blijft op de plank liggen en wordt steeds lastiger om te ontsluiten. Zullen we daar ooit acces toe krijgen?

Wij denken van wel, maar op een andere manier dan tot nu toe gebruikelijk is. Wij concentreren ons op footage dat nog helemaal niet digitaal beschikbaar is, dat moeten we nu toegankelijk maken.

16mm film uit het beeldbuis-tijdperk

Film op 16mm is een bijzondere eend in de bijt. Het werd namelijk veel gebruikt voor televisieproducties en ligt nog vaak onaangeraakt in het archief. Tot diep in de jaren ’80 werd 16mm film gebruikt om televisieprogramma’s te maken. Onder andere documentaires, reportages, items bij het Journaal of actualiteitenprogramma’s, series en korte films. Video maakte vanaf de jaren ’80 pas zijn intrede als serieuze vervanger van film om op locatie te kunnen gebruiken.

Film digitaliseren en archiveren

Het 16mm filmmateriaal werd toentertijd uitgezonden op een beeldbuis (SD). Wij digitaliseren in HD (de huidige televisie uitzendnorm). Dat kan met de versnelde digitaliseringsmethode tot wel 150 beelden per seconde. Het materiaal kan op deze manier snel toegankelijk en herbruikbaar worden gemaakt. Een goede oplossing gezien de hoeveelheid dat nog in de archieven ligt.

Er kan ook op een langzame snelheid gedigitaliseerd worden. Je hoeft daardoor niet eerst een film te restaureren als de kwaliteit niet meer zo goed is. Bijvoorbeeld gekrompen of slecht lassen. Je kunt de film langzaam afspelen en zelfs het digitaliseren even onderbreken om een las on the spot te repareren. Het beeld en geluid synchroniseren kan tijdens het proces. Zo kun je eigenlijk alle voorbereidingen overslaan en direct beginnen.

Wij capturen raw. Dat wil zeggen: in overscan (er wordt niet bijgesneden), geen kleurcorrectie en geen frame rate-correctie.

Professionals hebben zo alle vrijheid ermee te doen wat zij willen. Kleurcorrectie bijvoorbeeld, wordt pas gedaan nadat de montage klaar is. Vaak krijg je na digitalisering kleur gecorrigeerd materiaal. Dat is goed bedoelt, maar als je dan zelf wilt corrigeren krijg je kleurcorrectie op kleurcorrectie. Daarom capturen wij graag raw, zodat de collorist het in eigen hand houdt.

Daarnaast wordt er voortdurend betere software uitgebracht om beeld te corrigeren. Een rood verkleurde film is over vijf jaar wellicht veel beter te corrigeren dan nu het geval is. Vandaar dat wij zo dicht mogelijk bij de bron capturen en digitaliseren. Alle beeldinformatie wordt zo goed mogelijk gevangen, door speciaal ontworpen optiek en lichtbron.

Welkom in onze studio, wij laten je graag zien hoe het werkt!

Vraag ons naar alle opties, prijzen of om advies